Egypte op Spitsbergen....

17 juli 2016 - Utrecht, Nederland

De cruise op de Ortelius is na 9 dagen (helaas) ten einde en de meeste passagiers vliegen direct door naar huis toe. Dat is niks voor ons en dus hebben we voor onszelf nog een toetje geregeld! En dat toetje is Pyramiden! Huh, op Spitsbergen? Ja!

Floortje Dessing, wel bekend van haar reisprogramma’s,  heeft de afgelopen jaren mensen bezocht die werkten of woonden op afgelegen plekken op deze aardbol. Eén van haar bezoeken was aan Sasha, die in de ghost town Pyramiden op Spitsbergen woont. Pyramiden staat op nummertje 7 van top 10 ghost towns in de wereld volgens National Geographic. Er wonen maar en handvol mensen in deze verlaten mijnwerkersstad.

We stappen dus van de Ortelius af en Oddny van onze B&B brengt ons 3 kilometer verder naar een andere haven, waar we aan boord stappen van een kleiner bootje. We zijn niet de enige die naar Pyramiden gaan, want uiteindelijk zitten we wel met 40 man aan boord. De boot vertrekt en na een uurtje varen komen we langs een mooie vogelrots. Veel kleiner dan de Alkefjellet die we met de Ortelius hebben bezocht, maar toch leuk om te zien. We speuren de hele tijd naar walvissen, maar die zien we helaas niet. Na een paar uur varen slaan we rechtsaf een fjord in met aan het einde een prachtige gletsjer. De schipper vist nog wat afgebrokkeld gletsjerijs uit het water om echte whisky on the rocks te kunnen serveren. Alex neemt een dubbele portie omdat Angeline geen alcohol drinkt…. Het is inmiddels 1 uur ofzo en we willen eindelijk wel eens naar Pyramiden toe! Het is nog een uurtje varen en om 2 uur meert de boot af in de (voormalige) haven van Pyramiden.

Blog 5 Gletsjer panoramaBlog 5 Gletsjer detailBlog 5 Whisky met gletsjerijs

De Noorse naam Pyramiden werd gegeven vanwege de vorm van de berg waaronder het plaatsje ligt. Even een kort stukje historie. Nadat er in 1910 een Zweeds bedrijf was begonnen met het delven van steenkool, werden de mijnrechten in de jaren ‘20 overgedaan naar een bedrijf uit de voormalige Sovjet-Unie. Dit was namelijk mogelijk door het Spitsbergenverdrag van de jaren ‘20, waarbij elk land ter wereld dat het verdrag had ondertekend, op het eiland grondstoffen mocht winnen, mits men de Noorse soevereiniteit over het gebied erkende. Zo ontstond dus een Russische enclave op Spitsbergen. Op haar hoogtepunt had Pyramiden meer dan 1000 inwoners en was daarmee toen de grootste plaats op Spitsbergen. Het was een gewilde plek om te wonen en werken omdat de salarissen goed waren en de faciliteiten uitstekend. Zo waren er een bioscoop, sporthal en zwembad in Pyramiden! De russen gingen ver om het de werknemers naar hun zin te maken want ze hebben zelfs vruchtbare grond uit Rusland aangevoerd, om tuinen aan te leggen in het dorre, droge toendraklimaat. Op de Champs Elysee, zoals de straat op de bijgaande foto wordt genoemd, is daarvan alleen het grasveld overgebleven. In 1998, nadat de steenkoolvoorraden in het gebied waren uitgeput en de prijzen onder druk stonden, werden de mijn gesloten. Op het moment van sluiting woonden er nog 60 mensen, die teruggebracht werden naar de herkomstlanden Rusland en Oekraïne. Op een paar gebouwen na die door de Russen zijn opgeblazen werd alles achtergelaten in de staat zoals het was. Het was immers veel te kostbaar om spullen terug te verschepen. In 2000 werd de plaats uiteindelijk compleet verlaten.

Blog 5 Panorama Pyramiden 2Blog 5 TheaterzaalBlog 5 Champs ElyseeBlog 5 Pyramiden vanaf het water

Pas rond 2010 kwamen weer voor het eerst mensen naar Pyramiden. Nu wonen er in totaal 8 mensen en die geven rondleidingen en runnen een hotel en restaurant. Het voedsel wordt per helicopter vanuit de andere Russische enclave op Spitsbergen (Bartenszburg) eens per maand aangevoerd en dat geldt ook voor de post enzo. Er is geen internet en geen mobiel bereik (met uitzondering van 1 m2 ergens in de buurt van de haven). Dus inderdaad een zeer afgelegen plek.

Afijn, vanuit de haven rijden we eerst 2 minuten met een bus en krijgen dan een rondleiding van een uurtje van Sasha. Die doet dat heel erg leuk, met een grappig Engels accent en veel gevoel voor humor. Blog 5 Gids SashaSasha is in Nederland redelijk beroemd geworden en dat merkte hij afgelopen winter. Hij was toen op vakantie in Chili. In de winter is er namelijk écht geen zak te doen in Pyramiden en het bevolkingsaantal decimeert (van 8 naar 2…). Hij stond in het zuiden van Chili te liften met een Russische vlag op zijn rugzak. Er rijdt een camper langs, maar Sasha steekt zijn duim niet eens omhoog omdat de ervaring leert dat ‘ie door campertjes toch nooit wordt meegenomen. Maar nadat het campertje hem is gepasseerd, trapt de chauffeur hard op de rem, zet ‘m in zijn achteruit en stopt bij Sasha. Het was een Nederlands stel die Sasha herkenden van het televisieprogramma van Floortje Dessing? Ongelofelijk toch?

Maar goed, na de rondleiding van Sasha stapt iedereen weer in de bus op weg naar de haven. Maar wij als enige niet. Tsja, we zullen eens iets doen zoals de gemiddelde reiziger… Want wij blijven een nachtje slapen in hotel Tulpan. We hebben gekozen voor een kamer in Sovjet stijl en geen gerenoveerde moderne kamer. De communicatie met de ‘receptie’ is wat lastig wat verder dan njet, da en glasnost komen we niet….  Blog 5 RestaurantBlog 5 HotelBlog 5 Hotelkamer

Maar we weten eten voor ’s avonds te bestellen en trekken er vervolgens ’s middags nog op uit. Hoewel er in theorie kans is op ijsberen, krijgen we van gids Sasha toestemming om in de verlaten stad op eigen gelegenheid rond te lopen zonder geweer! Het is heel vreemd om met z’n tweetjes in en rond de verlaten gebouwen te struinen. Dat levert soms mooie stillevens op hoor!

Blog 5 stilleven 2Blog 5 Stilleven 1Blog 5 Stilleven 3

Echt gezond is het misschien niet, want overal liggen stukken asbest en er staan her en der nog vaten met chemicaliën (dat valt Alex als milieudeskundige natuurlijk meteen op...). Met name de kantine en het zwembad zijn prachtige gebouwen geweest die met veel moeite zijn ingericht zijn, maar we lopen ook door gebouwen te struinen waar alleen maar puin ligt enzo…  Het is toch wel een vreemd gevoel om hier te lopen: op 79 graden NB in een verlaten steenkolenstad….

Blog 5 kantine met mozaiekBlog 5 vaten....Blog 5 keuken kantineBlog 5 plafondBlog 5 Zwembad met LeninBlog 5 zwembad

Het enige leven in het stadje komt van een paar kolonies van drieteenmeeuwen, die een paar verlaten gebouwen omgetoverd hebben tot vogelrots. En gelijk hebben ze! Het is leuk om het leven in een meeuwenkolonie te volgen en leuke foto’s te maken van deze mooie meeuwensoort.

Blog 5 VogelhotelBlog 5 Drieteenmeeuwen 2Blog 5 Vogelrots 2Blog 5 Drieteenmeeuwen met jongBlog 5 Drieteenmeeuw met jongBlog 5 Angeline op schommel

Om 7 uur wordt het eten geserveerd en er blijken en stuk of 7 gasten in het hotel te verblijven. Het eten smaakt ons prima en het toch eigenlijk wel een klein wondertje dat ze dit heerlijke eten kunnen maken op deze plek. Na het eten doen we nog een klein rondje, het is immers 24 uur licht…..

De volgende morgen maken we een grotere wandeling tot buiten Pyramiden. Eigenlijk mag dat niet zonder bewapende gids, maar ons inmiddels goed getrainde ijsbereninstinct zegt ons dat hier geen ijsberen rondlopen (ook vanwege het feit dat een ander groepje toeristen met gids met wapen zo’n 10 minuten voor ons lopen…). Wel zien we ons eerste poolvosje van deze trip!!

Blog 5 PoolvosjeBlog 5 Panorama PyramidenBlog 5 transportbandBlog 5 Ingang schachtBlog 5 overzicht Pyramiden

Om een uurtje of 3 zijn we weer terug in het hotel om de spullen te pakken, want tegen 4 uur pikt de boot ons weer op voor de terugtocht naar Longyearbyen. En verhip, op de terugweg zien we opeens een paar groepen beloega’s!!!! Dat zijn witte dolfijnen (3-5 meter), die bedreigd zijn en in de noordelijke wateren leven. Het is een droomsoort omdat ze qua kleur uniek zijn in de walviswereld. Helaas maakt de kapitein niet veel tijd om van deze dieren te kunnen genieten, maar we hebben ze heel goed kunnen zien en ze staan zelfs nog op de foto!!!

Blog 5 BeloegaBlog 5 Groepje Beloega's

Helaas is uit om half 8 uit met de pret. We meren aan in de haven, lopen naar de B&B, eten nog wat, pakken de rugzakken in en gaan pas tegen 12 uur slapen…. Bij een stralend zonnetje……. Blog 5 Laatste avond om 12 uur 's nachts

De volgende ochtend staan we vroeg op omdat we al om half 8 moeten vliegen. We rijden zelf met haar auto naar de luchthaven, leggen de sleutel onder de deurmat aan de bestuurderszijde en checken in voor de vlucht naar Oslo. Die middag komt het neefje van de eigenaresse van de B&B aan met het vliegtuig en neemt de auto dan weer mee naar de B&B. Zo gaat dat in een durp met 2000 inwoners en slechts 20 km aan wegen. Bang dat je auto wordt gestolen hoef je niet te zijn. Iedereen weet wie welke auto heeft en een gestolen auto kun je niet achter de bosjes parkeren op Spitsbergen…

Als laatste toegift hebben we een onbewolkte ochtend en dus een gaaf uitzicht over Longyearbyen en Spitsbergen! Alleen moeten ze de volgende keer wel de raampjes van het vliegtuig beter poetsen.....

Blog 5 LongyearbyenBlog 5 VliegveldBlog 5 laatste blik Spitsbergen

Afijn, het was voor ons doen een korte trip (2 weken), die afwisselend was en waarbij we de most wanted arctische dieren hebben gezien (ijsbeer, walrus, poolvos, rendier). Kortom, een heel geslaagde trip en een aanrader voor wie de golven in de zuidelijke oceanen te hoog vindt!!!

Liefs, A&A

1. Erik Mager:
    17 juli 2016
    Wat een originele afsluiting! Ik heb beluga's wel eens gezien in een underwaterview in Sea World - Florida en het zijn echt fantastische dieren. (Ik hoop dat ze, nadat ik ze had gezien, weer teruggebracht zijn naar hun home sea...). Smaakt dat ijs (in je whisky) helemaal niet zout?
    Het was weer een boeiend verslag en we zullen het vast nog wel eens over dit 'coole' reisje hebben; mogelijk in de tropen of zo.
  2. Joke en wim:
    17 juli 2016
    Wat een bijzondere belevenissen en dat binnen zo'n korte tijd!
    Geweldig ! En heel knap om dit zo te woorden ( en te fotograferen),
    dat wij het kunnen mee beleven!
    Dank!!!!
  3. Ineke Nieuwkerk-Hessels:
    17 juli 2016
    Een leuk en interessant verhaal en mooie foto's.
  4. Carine:
    17 juli 2016
    Mooie reis en als lezer was het weer genieten, ook van de foto's! Jullie hebben geluk met het weer gehad!
  5. Annelies:
    18 juli 2016
    Wat een mooie verhalen weer .
    Jullie hebben weer een bijzonder stuk wereld bezocht .
    Waar gaat de volgende trip heen ??