Ons nieuwe thuis

1 januari 2010 - Utrecht, Nederland

Gelukkig nieuwjaar vanuit Limbe!

Tot nu tot loopt alles op rolletjes. Behalve dan de bagageband op het vliegveld van Douala. Iedereen gaf aan dat de bagage van onze vlucht met Swiss vanuit Zurich echt op de bagageband voor onze neus zou moeten komen. We herkenden vele gezichten uit ons vliegtuig (waar overigens niet meer dan 30 blanken in zaten) en één voor één pakten die hun bagage van de band. Maar toen die van ons maar niet kwam, heeft Alex zich door de mensenmassa gewurmd om maar eens te gaan kijken op de andere 2 bagagebanden. En tussen alle bagage van een vlucht uit Zuid-Afrika lagen 3 stuks bagage en ergens in een hoek stond de laatste rugzak. Welkom in Afrika. Alle bagage compleet, nu nog iedereen van je af slaan die vindt dat je een security-fee van 20 USD moet betalen, dat je als blanke echt niet je eigen bagage mag sjouwen, vervolgens nog een vriendelijke glimlach naar de douane en yes, we mogen dé deur door en zijn in Kameroen. In de chaos buiten de deur zien we gelukkig al snel het bordje met ‘Angeline Peters en Alex Schouten’ erop. Da’s mooi, de taxi staat dus klaar. Het is half 8 ’s avonds en inmiddels pikkedonker en straatlantaarns zijn schaars. Zonder ook maar één bord van bewegwijzering te hebben gezien zitten we ruim 1,5 uur in de taxi. Een redelijk goede auto, maar zoals zo vaak in Afrika doet de snelheidsmeter het niet. Of volgens de woorden van chauffeur Jacques: it does not work well…. Kortom hij doet het gewoon helemaal niet. Nieuwsgierig Aagje wil altijd van alles weten in een nieuw land en Jacques beantwoord alle vragen heel rustig.

Het blijft altijd vreemd om in het donker in een ver buitenland aan te komen. Alles is anders, dat voel je, maar je kunt er in feite niets van zien! Er zijn overal mensen op straat, de geur van houtvuurtjes komt je tegemoet, de Afrikaanse beat klinkt uit de restaurantjes en de taxi laveert behendig om de gaten in de weg. Als we om half 10 aankomen in Limbe, staat Simone ons op te wachten, Wij kennen haar al enige tijd en zij is de projectmanager van Limbe Wildlife Center. We hebben haar 7 jaar niet gezien, maar het is gelijk gezellig. Ze legt de basis dingen van het huis uit en we gaan vervolgens lekker slapen. En dat slapen viel helemaal niet tegen. Limbe ligt aan zee en hoewel het huis waar we slapen 1 km van de zee af ligt, waait er toch iets van een koele bries. Nou ja, koel, het is 30 graden in de kamer maar op de een of andere manier voelt het niet eens zo oncomfortabel aan. Maar pas de volgende morgen zie je pas echt waar je bent. Zoals gezegd in een huis waar de vrijwilligers slapen. Het huis is kaal en ongezellig ingericht, zoals je uit de foto’s wel kunt zien, maar alles is schoon! Dat houdt trouwens nog wel in dat we de huiskakkerlak iedere keer gedag zeggen we gebruik maken van de badkamer. We noemen hem Karel de Kakkerlak. Hij is banger voor ons dan wij van hem, dus we gedogen Karel in ‘zijn‘ ruimte. De douche heeft alleen koud water (als er water uit de leiding komt…) en er staat een met water gevulde ton voor het geval de waterdruk weer eens wegvalt. Echt Afrikaans is dat achter beide deuren van de badkamers (ja je leest het goed, er zijn 2 badkamers) direct de wasbak zit, zodat je je letterlijk langs de deur moet wurmen om de badkamer in te kunnen. In Nederland zou je de aannemer echt geen cent uitbetalen voor dergelijk broddelwerk. Gelukkig heeft de elektriciteit geen kuren en kunnen we telefoon, laptop e.d. gewoon opladen. Tsja, ook in Afrika heb je dat soort ‘essentiële’ zaken tegenwoordig nodig.

We bewonen de grootste kamer in het huis omdat we een stel zijn. De andere vrijwilligers die er zijn (Iran, een Israëlische dierenarts) of binnenkort gaan komen (Liesbeth en Noortje uit Nederland) zijn allemaal in hun uppie. Er is in feite geen tuin, maar gelukkig wel een veranda. Daar kun je vanwege het risico op malaria echter rond de schemering niet zitten. Bijna ieder huis hier heeft een muur van 2 meter hoog rond het huis, dus echt genieten van het uitzicht lukt niet. Je moet 4 sloten openen om uiteindelijk op de kamer te komen. Het zal wel ergens voor dienen, maar onveilig voelen we zowel binnen de muur als op straat totaal niet. Zo, dit was genoeg over het volunteer house.

We waren van plan om oud en nieuw op een strandfeest te vieren, maar vanwege de hoge temperatuur en het werken hebben we besloten lekker om 9 uur te gaan slapen en om 6 uur op te gaan en te gaan werken. Geen spannende verhalen over feesten…... Maar vanuit een warm en leuk Limbe wensen we jullie uiteraard een fantastisch 2010 toe!!!!!!

Als je wilt weten of Alex op dag 1 bekogeld is met poep van chimpansees, dan moet je de volgende episode lezen! Die gaat dan over de eerste paar dagen werken in 30+ graden………Veel plezier met jullie -10 graden en laat een berichtje achter op de site of op de g-mail (zie bericht ‘nog thuis’) als je dat leuk vindt. Gebruik de e-mail [email protected] svp NIET, want we zijn het wachtwoord kwijt……

Groetjes van A&A

1. Eric:
    1 januari 2010
    Jullie ook een fantastisch 2010 op dat andere continent !! Ik kan niet wachten tot de fotoboeken af zijn ;-) En als het gaat om bekogelen: gewoon teruggooien met eigen "droppings" zou ik zeggen....
  2. Marcel Kreuger:
    1 januari 2010
    De beste wensen voor 2010!

Mvg
    Marcel
  3. Jaap en Mieke:
    1 januari 2010
    Vanuit een zeer fris Nederland, een fantastisch 2010 gewenst! Wat een verschil in temperatuur, ongelooflijk.
  4. Annelies:
    1 januari 2010
    Hoi, Allereerst de beste wensen voor 2010!Heb net van Noortje jullie weblogadres gekregen en natuurlijk ga jullie volgen. heb gisteren trouwens al gehoord dat jullie met Dekar gewerkt hebben, banaantjes uitzoeken en zo.in de tijd dat ik er was ben ik gelukkig niet bekogeld door de chimps, maar het risico is groot. maar dan liever poep dan een steen!Heel veel plezier!
  5. wijnand vriens:
    Hallo Angelina en Alex,

Wat leuk om jullie eerste bevindingen te lezen.
    Bedankt voor jullie email met de tip over het vliegveld.
    Een heel goed, gezond en gelukkig 2010.
    Tot gauw en alvast groetjes aan iedereen.

Liefs Noortje
  6. Martijn en Frederike:
    1 januari 2010
    Wij wensen jullie ook een heel goed 2010 en bedankt voor jullie felicitatie.
  7. Oscar & Rob:
    3 januari 2010
    Hoi A&A,
    Gelukkig nieuwjaar!!:D
    Gezellige foto's, foto's met een lach hebben we hier met de kerst van jullie gemaakt. Vinden de apen Alex al een 'beetje' vreemd??:D

Groetjes fam. Schouten
  8. Virry:
    4 januari 2010
    Wat leuk, jullie reislog! Jullie natuurlijk ook een gezond en gelukkig Nieuwjaar.
    Wat lekker primitief weer allemaal daar. Afgezien van de malariamuggen zou ik toch best willen ruilen. Hier ligt een dik pak sneeuw. Vandaag was ik toevallig even in Utrecht, maar daar ligt bijna niks, dus jullie missen helemaal niets, fijn hè. Veel plezier en ik ben benieuwd naar de volgende "Nieuwsbrief". Kunnen jullie niet een berichtje schrijven voor de Apenheul Nieuwsbrief trouwens?
    Groetjes.
  9. Harold:
    5 januari 2010
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Geniet met volle teugen.

Ben benieuwd naar de verhalen die nog komen!
  10. Annelies:
    7 januari 2010
    Wanneer volgt jullie volgende verslag, ben heel benieuwd.En Noortje ook!
  11. Miriam Alofs:
    7 januari 2010
    Hallo Angeline en Alex,
    Allereerst een stralend 2010 voor jullie gewenst, maar na het eerste verhaal gaat dat wel goed komen, denk ik. alex kent mij verder niet, maar Angeline wel, van het sporten. Ik moet al eerlijk zeggen dat mijn sport-maatje nu al mis, het is gewoon raar dat ik je nu niet iedere keer gezellig tegenkom. enfin, ik ga jullie verhalen heerlijk volgen, want ik vind het helemaal geweldig! De contrasten zijn op dit moment natuurlijk ook enorm. Vannacht gaat het hier tot -16 graden vriezen, en jullie zitten daarginds in + 30 graden, bizar, een andere wereld, in alle opzichten. In ieder geval, geniet van alle bijzondere dingen, en het feit dat jullie dit zo samen mogen meemaken. Ik blijf jullie in ieder geval volgen.
    warme groetjes van Miriam Alofs uit Utrecht
  12. Tom Peters:
    9 januari 2010
    Mooi dat jullie goed zijn terechtgekomen. Je mist hier wel een oer-Hollandse Avercamp-winter. 180 km file rond Amsterdam waar ik op mijn fiets lachend voorbijrijd - het is best wel opbeurend om iedere morgen rond zonsopkomst door een besneeuwde stad naar m'n werk te fietsen - een goed begin van het jaar. Pa en ma maken het in Frankrijk ook goed, hoewel ze met 15 cm sneeuw de deur niet meer uitkomen.
    Overigens, de moeder van onze oom Wim is (eindelijk) overleden.
    Tot horens, Tom.
  13. Martijn:
    11 januari 2010
    Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie emailtjes (ja Alex, het zijn er 2 geworden) die wij hebben mogen ontvangen tbv de geboorte van onze dochter Esther. Veel succes.
    Groetjes, Martijn, Frederike, Ruben en Esther
  14. Petra:
    12 februari 2010
    tis nog steeds min 10 hier, brrr. Dat blijft zo, denk ik, tot jullie terug komen.