Een teken vqn leven

15 maart 2010 - Kumba, Kameroen

Jq, ze kunnen nog steeds spellen; qlleen wijn ze in,iddels in het frqnstqlige gebied vqn Kq,eroen qqngelqnd en dus hebben we qlleen frqnstqlige toetsenborden en qls je dqn blind gqqt typen krijg je dit gehei,schrift. Ze vertrouzen ,qqr op jullie inventiviteit o, het geheel te ontcijferen.

Ze wijn in,iddels in Kribi qqngelqnd, een kustplqqts wo'n 150 k, ten wuiden vqn de hoofdstqd Douqlq. ,orgen duiken ze zeer het regenzoud in, in Cq,po Nqtionqql Pqrc. Qls het goed is, is er een ecolodge vlqk bij de ingqng vqn het pqrk zqqr ze kunnen slqpen. Het enige problee, is dqqr te ko,en. Nqqr het plqqtsje Cq,po rijden ,inibusjes (het stqndqqrd vervoers,iddel tussen steden), ,qqr vervolgens ,oeten ze nog 35 k, nqqr de ingqng vqn het pqrk. Volgens het infoburo hier kqn dqt qlleen ,et een 4x4 en die konden ze toevqllig huren voor het leuke vriendenprijsje vqn o,gerekend 200 USdollqr per dqg. Toch ,qqr niet. Zij gokken erop dqt ze ook ter plqqtse zqt kunnen regelen. Zqqrschijnlijk zordt dqt dus een ,otortqxi, jq jullie lewen het goed!!!: Qlex en Qngeline witten nu ook regel,qtig qchterop een ,otor, zqnt dqt is het gebruikelijke vervoers,iddel in de ,eeste dorpjes/steden èn qls de zeg te slecht zordt.

Zqt slechte zegen betreft hebben ze nu ql heel zqt gewien. Het zoord onderhoud ko,t nog steeds niet in het zoordenboek hier voor en dqt is weker vqn toepqssing voor de zegen. O, Kurup Nqtionql Pqrc, onwe vorige beste,,ing, te bereiken hebben ze ,eer dqn 100 k, opgepropt geweten in een oude, o,gebouzde, opgevoerde toyotq. 8 ,qn qqn boord, de gebruikelijke 4 pqssqsiers op de qchterbqnk, ,qqr op dewe stuken gqqn er ook 4 ,ensen voorin!!! De bestuurder deelt wijn stoel dus ,et een pqssqsier en is qlsnog in stqqt o, vqnqf het puntje vqn wijn stoel een heuse rqllycross te rijden. Ze wijn er in,iddels qchter dqt Kq,eronewen qlle tijd hebben, ,qqr geen geduld. Rijden gqqt dus plqnk gqs, o, vervolgens op de plqqts vqn beste,,ing zeer uren uit hun neus te peuteren.

?qqr goed, tot nu toe hebben ze qltijd veilig onwe beste,,ingen bereikt en kunnen doen zqt ze zilden doen. Het vogelen gqqt heel ,oeiwqq, zqnt het blijft heel lqstig vogels te ontdekken in donker regenzoud en qls de ,eeste vogels dqn ook qlleen ,qqr in de kleuren bruin, olijfgroen en beige uitgevoerd wijn, zordt ht hele,qql lqstig een soort te benoe,en. Voor de liefhebbers, de vogelteller stqqt in,iddels op 150 en dqt vinden ze toch zel een beetje ,qger qls je bedenkt dqt er rond de 800 soorten voorko,en. ?qqr de sfeer, de nog steeds ontwettend vriendelijke, hu,orvolle ,ensen ,qken qlles ,eer dqn goed.

Nq Cq,po NP gqqn ze nog een poging zqgen ?ount Kq,eroen te bekli,,en, qlhoezel ze nu ql zeten dqt ze niet verder dqn hqlverzege gqqn. Dqqrnq terug nqqr Li,be. Vqnuit dqqr wql een uitgebreider verslqg volgen ,et foto's. Dqqrnq ne,en ze qfscheid vqn Kq,eroen en vliegen ze de 26ste nqqr Wuid-Qfrikq.

Groetjes en veel plewier ,et lewen

A&A

1. erik mager:
    15 maart 2010
    Een iets leesbaarder versie!

Ja, we kunnen nog steeds spellen; alleen zijn we inmiddels in het franstalige gebied van Kameroen aangeland en dus hebben ze alleen franstalige toetsenborden en als je dan blind gaat typen krijg je dit geheimschrift. We vertrouwen maar op jullie inventiviteit om het geheel te ontcijferen.
    We zijn inmiddels in Kribi aangeland, een kustplaats zo'n 150 km ten zuiden van de hoofdstad Douala. Morgen duiken we weer het regenwoud in, in Campo Nationaal Parc. Als het goed is, is er een ecolodge vlak bij de ingang van het park waar we kunnen slapen. Het enige probleem is daar te komen. Naar het plaatsje Campo rijden minibusjes (het standaard vervoersmiddel tussen steden), maar vervolgens moeten we nog 35 km naar de ingang van het park. Volgens het infoburo hier kan dat alleen met een 4x4 en die konden we toevallig huren voor het leuke vriendenprijsje van omgerekend 200 USdollar per dag. Toch maar niet. Wij gokken erop dat ze ook ter plaatse zat kunnen regelen. Waarschijnlijk wordt dat dus een motortaxi, ja jullie lezen het goed!!!: Alex en Angeline zitten nu ook regelmatig achterop een motor, want dat is het gebruikelijke vervoersmiddel in de meeste dorpjes/steden èn als de weg te slecht wordt.
    Wat slechte zegen betreft hebben we nu al heel wat gezien. Het woord onderhoud komt nog steeds niet in het woordenboek hier voor, en dat is zeker van toepassing voor de wegen. Om Kurup National Parc, onze vorige bestemming, te bereiken hebben we meer dan 100 km opgepropt gezeten in een oude, omgebouwde, opgevoerde toyota. 8 man aan boord, de gebruikelijke 4 passasiers op de achterbank, maar op deze stuken gaan er ook 4 mensen voorin!!! De bestuurder deelt zijn stoel dus met een passasier en is alsnog in staat om vanaf het puntje van zijn stoel een heuse rallycross te rijden. We zijn er inmiddels achter dat Kameroenezen alle tijd hebben, maar geen geduld. Rijden gaat dus plank gas, om vervolgens op de plaats van bestemming weer uren uit hun neus te peuteren.
    Maar goed, tot nu toe hebben we altijd veilig onze bestemmingen bereikt en kunnen doen wat we wilden doen. Het vogelen gaat heel moeizaam want het blijft heel lastig vogels te ontdekken in donker regenwoud en als de meeste vogels dan ook alleen maar in de kleuren bruin, olijfgroen en beige uitgevoerd zijn, wordt ht helemaal lastig een soort te benoemen. Voor de liefhebbers, de vogelteller staat inmiddels op 150 en dat vinden we toch wel een beetje mager als je bedenkt dat er rond de 800 soorten voorkomen. Maar de sfeer, de nog steeds ontzettend vriendelijke, humorvolle mensen maken alles meer dan goed.
    Na Campo NP gaan we nog een poging wagen Mount Kameroen te beklimmenm alhoewel we nu al weten dat we niet verder dan halverwege gaan. Daarna terug naar Limbe. Vanuit daar zal een uitgebreider verslag volgen met foto's. Daarna nemen we afscheid van Kameroen en vliegen we de 26ste naar Zuid-Afrika.
    Groetjes en veel plezier met lezen
    A&A
  2. wijnand vriens:
    15 maart 2010
    oke jullie vermaken je wel daar,een beetje crossen dat is ook nooit weg.
    dat is ook goed voor de conditie.
    en 200 dollar voor 4x4 dat is een weggevertje toch.hahaha
    ik wens je nog een goede reis groetjes

wijnand en noortje
  3. Marcel Kreuger:
    15 maart 2010
    Goed te lezen dat jullie nog steeds lekker op weg zijn!
    Over dat Franse toetsenbord en de inname van Franse wijn hebben we het later nog wel eens...
    Heel veel plezier!
    Marcel
  4. Rina:
    16 maart 2010
    Ik heb 't kunnen ontcijferen! Heb ik nou een aapje gewonnen??

Groetjes en geniet ervan!
    Rina
  5. Inge:
    19 maart 2010
    Erik, bedankt! En wat maken jullie veel mee. Geweldig. Volgende week komt de Nieuwsbr met jullie verhaal. Ik hou jullie op de hoogte.
    Inge
  6. Petra:
    20 maart 2010
    Ben blij dat ik even naar beneden scrolde en daar de vertaling kon lezen! ging toch net wat makkelijker.
    Veel plezier op de doortocht en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal!
    Groetjes Petra
  7. saskia:
    23 maart 2010
    Leuk om zo te kunnen meegenieten van jullie belevenissen, de verhalen blijven spannend! Hier op kantoor is het natuurlijk ook best spannend, maar dat is toch anders...
    veel plezier,
    Saskia
  8. louise:
    2 april 2010
    leuk, zo'n inkijkje in jullie belevenissen. Nu mopperen wij in Nederland over het openbaar vervoer, maar zo slecht is dat dus niet.Have fun . gr. louise