Zweten in Singapore!

15 november 2012 - Singapore, Singapore

Zooo, daar is dan het eerste berichtje vanuit Singapore. Waar is Singapore bij ons het meest om bekend? Dat alles goed georganiseerd is? Vanwege de dierentuin? Of als heaven voor shopaholics? Misschien wel allemaal, maar waar ie voor ons om bekend staat: zweet! Want het is voor diverse  mensen de eerste kennismaking met Azië en met 30 graden en een hoge luchtvochtigheid houd je het gewoon niet droog! Het hele jaar overdag een graad of 30, 's nachts 25 en de enige variabele in het weer is de hoeveelheid regen: veel of heel veel!

Wie zijn 'we' eigenlijk? De vorige keer stond er al iets over in: 12 apengekken die elkaar via Apenheul kennen. Van jongste telg Cornelia (nét 34 jaar) tot power granny Ria (69 jaar) en van veel reiservaring tot nooit langer dan 4 uur gevlogen. Oh ja, Erik en Constanze, die sommigen van jullie misschien wel herkennen van onze reislog in Afrika in 2010, maken ook onderdeel uit van de groep. Constanze en Alex hebben de trip georganiseerd en de andere 10 hebben op Schiphol ondertekend dat ze bij het omslaan van een boot, het niet zien van orang oetans, onverhoopte partnerruil of andere 'act of god' die twee niet verantwoordelijk houden voor de gevolgen daarvan.
Groepsfoto in Singapore Zoo
Na een voorspoedige vlucht van 12,5 uur stapten we om 6.00 uit het vliegtuig. Helaas konden we niet meteen onze hotelkamer in, maar gelukkig konden we wel de bagage achterlaten en hebben we rondgeslenterd in de botanische tuin. 's Avonds zijn we met zijn allen lekker gaan eten in een lokale foodcourt. Daar heb je dan in ons geval 7 koks of kokkinnen met allemaal hun eigen ienieminibalie waar je je eten kunt bestellen. Op een gezamenlijk terras eet je dan je eten op. Komen daar 10 westerlingen aanlopen: 8 dames en slechts 2 heren. De mannen die zitten te eten (vrouwen gaan hier nauwelijks uit eten) verdraaien hun nek bij het zien van dit illustere tiental. eten in lokale restaurantje
Maar uhm, dit is Singapore, waar miljoenen toeristen per jaar komen en ze moeten toch wel wat gewend zijn!! Eén van de kokinnen verjaagt een paar mannen die aan een grote ronde tafel zitten te eten. Tsja, want 10 toeristen besteden natuurlijk meer dan 2 locales. En zo zitten we prinsheerlijk met z'n tienen aan een grote ronde tafel om te gaan eten. De mensen spreken nauwelijks Engels en de bestelling gaat hopeloos chaotisch maar zowel de kokkin als wij hebben grote schik. En warempel, na 5 minuten komt het eerste gerecht al op tafel. En die zien er prachtig uit, hebben hele exotische namen en smaken echt zoooooooo lekker. En dan de rekening: 4,5 euro per persoon!! En gelukkig heeft niemand de maaltijd 's nachts nogmaals beleefd..........

Dinsdag stond één van de beroemdste dierentuinen van de wereld op het programma: de Singapore Zoo en aansluitend de Night Zoo. Dat is dus een dierentuindag van 10 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. 12 uur slenteren...... Ik (Alex) vrees dat de dames daar met alle shop-ervaring beter in zijn dan de mannen....... Het is een prachtige dierentuin, maar helaas was het dinsdag een Indiase feestdag en hadden niet alleen alle Indiërs, maar alle werknemers van de smeltkroes Singapore vrij. En omdat met het tropische klimaat in de dierentuin goed toeven is, is het een populair uitje voor de Singaporees. en dat levert dus een overvolle dierentuin op. Maar dat maakte de dierentuin niet minder interessant. Met name de verblijven van de orang oetans waren echt heel gaaf. Deze prachtige mensapen kunnen gewoon de (natuurlijke) bomen in en via een uitgebreid netwerk van touwen over de hoofden van het publiek zich over flinke afstanden verplaatsen. Erg gaaf hoor. Maar the stars of the snow waren toch wel de Douc-langoeren. Tsjonge, wat een mooi kleuren hebben die zeg! Voor de locals waren de pinguins één van dé attracties, maar door de beslagen ramen waren ze maar matig te zien.......
Verblijf Orang OetanSumatraanse Orang OetanVleermuisBezoekers voor pinguinverblijf
Na een vette hap (stja, ook hier hoort de snelle vette hap blijkbaar bij een dagje uit, terwijl ze hier kunnen koken als de beste!) 's avonds de Nightzoo in. Dit is de enige ter wereld en dat komt omdat Singapore op de evenaar ligt, de zon dus elke dag op ongeveer de zelfde tijd ondergaat en de nachtdierentuin dus elke dag op hetzelfde tijdstip open kan. We hebben ons kostelijk vermaakt. Met name de kleine katachtigen zijn lekker aan het rondlopen, terwijl ze in een 'gewone' dierentuin overdag liggen te pitten. De rondvliegende vleermuizen veroorzaakt bij een van ons (de naam van de desbetreffende persoon is strikt geheim.....) allerlei angstige momenten inclusief gegil. Afijn, om half 12 waren we met 1 milimeter minder rubber onder de schoenen en met zere voeten dan weer terug in het hotel.

Uitslapen de volgende ochtend? Nee, ik dacht het niet. Om 7 uur ging de wekker en zijn we met z'n vijven (Anneke, Nini, Cornelia, wijzelf) op pad gegaan.Ontbijt
Eerst even een heerlijke pannenkoek met banaan op de hoek scoren voor € 1,50 en een glas thee met melk en een berg suiker. Geen gewone thee? Nou, dat was tot nu toe nog niet gelukt. Blijkbaar is ordinaire zwarte thee zo bijzonder dat je daar speciaal om moet vragen, want voor je weet heb je weer die mierzoete melk-suiker-thee weer voor je staan, waarmee het glazuur van je tanden springt. Vervolgens hoppa, de metro in op weg naar een stuk regenwoud! Vandaag staat een wandeling op het programma met als hoogtepunt (ook letterlijk) een lange hangbrug van 250 meter en naar schatting 50 meter hoog! Mooi hoor. Met uitzondering van een paar groepen Java-apan (de eerste apensoort van deze trip) was er niet zo veel, maar wel een gevarieerd wildleven. Weinig vogeltjes, een paar vlinders, een hele fraaie miljoenpoot, mooie hagedissen en nog wat van dat spul.Met name voor het fotograferen van hagedissen, moet je soms vreemde fratsen uithalen om oog in oog met ze te komen. Zoals je kunt zien op de foto denkt Anneke er het hare van.....

Java-aapHangbrugAlex aan voeten van Annekehagedismiljoenpoot
We zijn trouwens wel enorm te kijk gezet omdat Cornelia (degene met de jongste ogen) een vogelsoort (Racket-tailed Drongo) heeft gespot die wij niet hebben gezien. OK, ze werkt dan wel bij de Vogelbescherming, maar dit gaan we echt niet op ons laten zitten! Dus dat wordt goed ons best doen de komende weken om ergens, ook al is het een dierentuin, de soort in te halen :-). Tijdens de wandeling kwamen we er achter er in Singapore helaas weinig goede geografen wonen. De geplande wandeling van 7 km bleek een wandeling van 13 km te worden en we waren maar net voor het losbarstende onweer weer in de bewoonde wereld. 's Avonds weer lekker gegeten bij het vertrouwde eettentje.

Over de verdere avonturen in Singapore lezen jullie de volgende keer! De dagen zitten hier zo vol, dat het schrijven van de weblog tussen de bedrijven door moet. Hopelijk hebben we de volgende keer wat meer tijd om een iets langer stukje te schrijven. Tot over een kleine week!!
Liefs van A&A en van de andere 10.

1. Iris:
    15 november 2012
    Wat heerlijk om te lezen en wat fijn dat jullie zoveel rubber verliezen... dan zie je ook veel! :D
    En wat een mooie foto's!!! Prachtig die langoeren!!!
    Heel veel plezier en ik hoop op nog veel leesberichten...
    Iris
  2. Carine:
    15 november 2012
    Inderdaad, weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Kom maar op met de volgende!
    Een hele leuke reis gewenst allemaal.
  3. Marcel Kreuger:
    16 november 2012
    Ik heb echt met jullie te doen! :-)
  4. Hans:
    16 november 2012
    Geweldig, dat jullie tijd gevonden hebben om ons te laten meegenieten! Als ik naar buiten kijk zie ik een loodgrijze lucht waaruit gestaag een motregentje miezert. Het is koud (graadje of 5), echt NL Novemberweer. Enfin, morgen komt Sinterklaas ons land binnen en dat is natuurlijk een hele troost. Jammer dat jullie waarschijnlijk zullen worden overgeslagen.... Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgend verslag.
  5. Virry:
    Hallo jongens!
    Enig dat wij ook kunnen meegenieten! Elke minuut wordt benut zie ik wel. Heerlijk, ben helemaal jaloers!
    Daar de helft van de Nieuwsbrief-redactie in de groep zit, is partnerruil bij deze door mij ten strengste verboden, want grote kans dat wij dan weer op zoek moeten naar nieuwe leden! :-)
    Verder heel veel plezier! Ik verheug me op je volgende verslag.
  6. Peter Wiggers:
    17 november 2012
    Ik sluit me geheel bij de overige reacties aan. erg leuk om mee te leven - smaakt naar meer!